23 maj 2011

Naznaczona - Kristin & PC Cast

Początkowo czytając "Naznaczoną" nie byłam pewna czy polubię tę książkę. Historia Zoey Rebird, która zostaje 'Naznaczona' i której kolejne etapy przeobrażania się ze zwykłej nastolatki w wampira wydawała mi się być trochę wymuszona. Zarówno bohaterka, jak i cała akcja w książce przedstawiona jest bardzo realistycznie. Pytanie tylko czy nie nazbyt realistycznie? Chciałam wczuć się w jej historię, czuć to co ona, ale jej zachowania, myśli były zbyt mdlące i przez większość książki zastanawiałam się dokąd zmierza jej historia. Mimo tego, pod sam koniec z niecierpliwością przekartkowywałam kolejne strony, zaciekawiona tym, co dalej się wydarzy.

"Naznaczona" przedstawia nam nowe wyobrażenie o wampirach: wampirach adeptach, którzy dopiero przystosowują się do bycia krwiożerczą istotą; dorosłych wampirach, które przetrwały przemianę i są pełnoprawnymi członkami wampirzego świata.
Książka ta jednak nie ukazuje tylko samych stworzeń nocy, a nawiązuje również do wierzeń wiccańskich i to właśnie jedna z bogiń - Nyks - odgrywa bardzo ważną rolę "matki" wszystkich wampirów. Mimo tego, że nie jest to główny wątek w powieści, czytelnik przywiązuje do niego dużą uwagę i to nawiązanie przez autorki dopełnia całości tego tekstu.

Spodobał mi się fakt, że wampiryzm jest znany ludzkiej społeczności i mimo pojedynczych przypadków, akceptowany, więc jeśli ktoś poszukuje książki, w której świat byłby podobny do Mayerowskiego, ta lektura nie jest dla niego. Nie znajdziemy tutaj promowanego przez Edwarda wegetarianizmu czy konieczności utrzymania tajemnicy o istnieniu wampirów.

Polubiłam także dążenie przez Zoey do zaakceptowania siebie, tego, że jej świat się zmienił i już nigdy nie będzie tak, jak kiedyś. Nie spodobało mi się natomiast praktyczne porzucenie tradycyjnej religii, brak jakichkolwiek chwil miłosnych między bohaterami oraz scena seksu oralnego, która była całkowicie niepotrzebna. Co więcej, zastanawiam się dla jakiego przedziału wiekowego miała być docelowo ta książka: poniżej 14 roku życia i ten przedział wiekowy niestety nie jest odpowiedni z powodu uprzednio wspomnianej sceny, czy też powyżej 15, kiedy czytelniczki będą zawiedzione brakiem scen miłosnych, a dla niektórych nawet książka ta będzie dziecinna...

Fakt, że Zoey zaprzyjaźniła się tak szybko z nowymi osobami był zadziwiający, tym bardziej, że grupka ta była bardzo ze sobą zżyta i miałam wrażenie, że nie dopuszcza do siebie nowych członków, pytanie więc, dlaczego Zoey zdołała dołączyć? Co takiego wyjątkowego w sobie miała? Wydaje mi się, że nic. Kolejnym aspektem, który zaskoczył mnie w tej książce było praktycznie natychmiastowe zadurzenie się przez Zoey w Eriku i zapomnienie o swoim dotychczasowym chłopaku.

"Naznaczoną" czyta się lekko, a napisana jest luźnym, łatwo zrozumiałym językiem, dla ambitniejszego czytelnika powiedziałabym, że zbyt łatwym.
Książkę polecam każdemu, kto poszukuje czegoś młodzieżowego, wręcz dziecinnego i o tematyce paranormalnej. "Naznaczona" jest pierwszą książką z serii i chociaż już od jakiegoś czasu mam zakupioną kolejną część, na pewno moja ręka za nią nie chwyci. Temat wampirów jest ostatnimi czasy bardzo modny i przereklamowany, i coraz trudniej znaleźć coś oryginalnego. Mimo tego, że tematyka zawarta w tej lekturze jest oryginalna, to wykonanie książki można porównać do powolnej autodestrukcji pisarskiego talentu duetu Cast.

Recenzja innej książki p. Cast: "Bogini Oceanu" >>KLIK<<

Tytuł: Naznaczona
Autorki: Kristin & PC Cast
Wydawnictwo: Książnica (Publicat)
Seria: Dom Nocy (#1)
Ilość stron: 326
Ocena: 2,5/6

(Trailer całej serii, ale jest :) )


1 komentarz:

  1. Myślałam, że książka jest lepsza ale twoja ocena i recenzja utwierdzają mnie w przekonaniu, że nie ma sensu jej czytać :)

    OdpowiedzUsuń